Monday, January 24, 2011

ingatkan ku jika diri ini terlupa

‎"..... Ya Tuhan-ku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu, yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau Redhai; dan masukkanlah aku dengan Rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh." [27:19] --

syukur. hikmah.

seringkali cabaran dan mehnah datang menziarah, baek pada hati atau jiwa yang lemah. mungkin kerana diri ini belum cukup beriman, dan lebih memikirkan dunia..
dan seringkali setiap cabaran itu, mendidik, menzahirkan kebesaran Dia. maka haruslah jiwa ini syukur, dengan hikmah yg diberikan.

saya pasti kita senmua pun tahu ape itu syukur. syukur dengan nikmatNya; nikmat kehidupan, bersahabat, kejayaan, dan nikmat terbesar, nikmat seorang Muslim yg beriman..

dan terkadang kiter terlupe, untuk bersyukur pada nikmat mehnah (kesulitan) yang dilalui.

kerana darinya, kiter belajar tentang dunia,
darinya, kiter berusaha untuk bangun semula.

Doa Nabi Sulaiman r.a (ayat 19 diatas) -- sedangkan seorang nabi memohon diberikan ilham untuk belajar mensyukuri nikmat dunia, apatah lagi saye manusia yg penuh kelemahan. kerana begitu sukar untuk cube bersyukur pada kesulitan yang menyakitkan diri..


dan senyumlah..kerana senyuman itu ubat segala duka...

and this, i will surely forget later in future.
and dear reader, please constantly remind me of what i've written, kerana risau diri ini terkeluar dari golongan yg bersyukur.

cause what i want in this life is to be constantly reminded of the life after.

guide us through and through yaALLAH.

No comments: